PrehryFarkas

"De jó a fogyatékos embereknek!"

2019. augusztus 04. 03:00 - Dedi Cool

De jó a fogyatékos embereknek!

Ezzel a számomra megdöbbentő mondattal lépett be a ház ajtaján Emma lányom az egyik napon. Nem akartam hinni a fülemnek. Gondoltam, csak valami félreértés lehetett, esetleg összekeverte a fogyatékos szót valami másik magyar szóval. Nem most fordulna elő vele először. Gyorsan vissza is kérdeztem angolul:

Did you mean disabled people?” (Tényleg fogyatékost mondtál?)

„Yes, disabled ones, they are awesome and I wish I could be as unique as they are” (Igen, kiválóak és bárcsak én is olyan különleges lehetnék mint ők!)

hangzott a magabiztos és még megdöbbentőbb válasz. Mire észbe kaptam volna, már ott is termett mellettem és elkezdte bővebben kifejteni gondolatait. Furcsa volt ez a jelenet más okból is, mert normális esetben, mint majdnem minden gyereket, így Emmát is csak nagyon nehezen lehet rávenni, hogy meséljen az iskolában történtekről.

Ellenben aznap Emma sugárzott a boldogságtól. Látszott, hogy kiváló napja volt, tele élményekkel és mindenképpen meg akarta osztani azokat velem. Nagyon örültem, mert ritkán van ilyenben részem. Leültettem hát magam mellé és hagytam, hogy mesélje friss élményeit. Mint kiderült, az iskola ezen a héten éppen a fogyatékosok életének, mindennapjainak és nézőpontjainak jobb megismerését tűzte ki célul. A hét mottója az „egy nap az én cipőmben“ (a day in my shoes) volt.

fogzik.jpg

Az iskola vezetése más és más fogyatékossággal bíró helyi embert, illetve azok rokonait, hozzátartozóit hívta meg és a gyerekek fél napot tölthettek velük meglehetősen rendhagyó módon. Az iskola főépületében ugyanis 8 standon 8 különböző fogyatékos személy mutatta be mindennapi életét, különleges képességeit, sőt volt ahol még kisebb játékokkal is kiszínesítették történeteiket. Emma elmondása szerint, mindegyikük arról mesélt, hogy miben tud többet és miben tud esetleg kevesebbet fogyatékosságából adódóan, a többi egészséges emberhez képest.

A gyerekek először találkoztak egy olyan férfival, akinek nem voltak végtagjai, viszont szájával gyönyörűen tudott írni és rajzolni. Ennél a standnál, hogy jobban megértsék a bácsi helyzetét, a gyerekeknek meg kellett próbálni szájukkal leírni egy szót és tárgyakat mozgatni pusztán vállaikat használva. A másik asztalnál egy vak nénivel találkoztak, aki rádöbbentette a gyerekeket arra, hogy milyen fontos szemünk világának megőrzése és egyúttal azt is megtanulták a gyerekek, hogy a vakok milyen “trükköket” használnak tájékozódásra. Emmának kifejezetten tetszett, hogy már vannak olyan okos-telefon alkalmazások, amik pusztán hangutasításokon keresztül segítenek a vakoknak tájékozódni. A gyerekek el voltak ájulva a néni speciális, Braille billentyűs komputerétől. Sőt, minden gyereknek volt alkalma megtanulni, hogy miképp kell leírni nevét Braille írással.

fogyi.jpg

Ezt követően, egy másik standnál egy jópofa szembekötős játékot játszottak a gyerekek, ahol ki kellett találni a tárgyak formájából, hogy mik is azok, ezáltal megtapasztalhatták, hogy milyen nehéz is a vakoknak felismerni a tárgyakat mindennapjaik során.

Emma szinte levegőt sem véve folytatta az élménybeszámolót a következő állomással, ami a diszlexiás emberekről szólt, ahol egy tükör segítségével hátulról visszafelé leírt mondatokat kellett kitalálniuk. Ez megtanította a gyerekeket, hogy ellenben a gyerekekkel, akik gyorsan elolvasnak mindent, nekik ez nem megy olyan könnyen, mert számukra nem egyértelmű semmilyen leírt szöveg. Egy másik állomáson egy időre menő játékba is bevonták az iskolásokat, melyben az egyik gyereknek kesztyűvel a kezein kellett egy inget begombolni, míg a másiknak addig egy sebtapaszt kellett egy kézzel kibontani és feltenni az ujjára. Emma szerint sok gyerek nem is gondolta, hogy ilyen nehezek ezek a feladatok.

Az igazán nagy kihívás és egyben jó móka - Emma szerint - viszont az volt, amikor a gyerekek megpróbálták eljátszani, hogy milyen lehet megérteni egy down szindrómás gyerek beszédét. Ezt illusztrálandó a gyerekeknek cukrokkal teli szájjal kellett mondatokat mondani. Kiderült, hogy nem is olyan könnyű sok cukorral a szájban beszélni és ami még elgondolkodtatóbb volt számukra, hogy szinte egyik gyerek sem tudta kitalálni mit is mondott a teli szájjal beszélő, down szindrómást utánzó gyerek. Ez a kis játék segített Emmának és társainak rávilágítani, hogy még a down szindrómás gyerekek anyukáinak sem olyan könnyű megérteni saját gyerekeik beszédét. Az anyuka, aki a standon volt megértettette velük, hogy pont ezért kell majd türelmesnek lenni hozzájuk, ha a jövőben ilyen emberekkel találkoznak.

Emma ki sem fogyott a szóból, csak mesélt és mesélt, mindig emlékezett valami olyas valamire, amit még nem mondott el. Tényleg látszott rajta, hogy nagyon élvezte ezt a napot. Amikor végül abbahagyta a történeteket, megkérdeztem tőle, hogy számára mit jelentettek ezek az egyéni történetek a fogyatékosokkal és mi az amire ezek a különleges emberek megtanították őt személy szerint. Örültem válaszának.

“Azt tanultuk, hogy függetlenül attól, hogy milyennek születtél el kell fogadnod magadat olyannak, amilyen vagy és akármennyire is fogyatékos vagy, biztos, hogy van olyan dolog, amiben te is különleges lehetsz. Sőt, a fogyatékos emberek sokkal különlegesebbek, mint mi vagyunk. Hinni kell magunkban, ezek az emberek bebizonyították, hogy soha nem szabad feladni. (You could always make a difference in life)”

Nos, Európában van egy általánosan elfogadott nézet (már-már előítélet) az amerikai oktatásról, mely szerint az itteni gyermekek lexikális tudása sokkal alacsonyabb, mint az európai gyermekeké. Ez talán így is lehet, ezzel nem vitatkoznék. Szerintem azonban az iskola nem csak lexikális tudást kell hogy adjon a gyereknek. Az általános iskolai oktatásnak az életre való nevelés is a feladata, mert nem minden családban kap a gyerek jó mintát, vagy éppen tanácsot az élet nagy kihívásaira, amire az iskola elvégzésével egyébként azonnal szüksége lesz majd a gyereknek. Nem állítom, hogy Európában illetve Magyarországon nem nevelik a gyerekeket életre, de azt igen, hogy az amerikai gyerekek jelentősebb “élettapasztalattal” és praktikus tudással hagyják el az általános és középiskolát. A vészhelyzetekre való félkészítésről már elmélkedtem korábban, és ha lenne időm, folytatnám a sort más példákon keresztül, de nem teszem. Nem célom, hogy az amerikai oktatást etalonnak állítsam be, csupán azt szerettem volna ezekkel a példákkal illusztrálni, hogy milyen jó útravalót és alaptapasztalatot kapnak errefelé a gyerekek az iskolában.

Mindezeken túl, szülőként pedig kifejezetten örülök, hogy ha legközelebb egy sétánk alkalmával gyermekeim fogyatékosokkal találkoznak majd, nem arra kell figyelmeztetnem őket, hogy ne bámulják őket, hanem majd azon tanakodunk együtt, hogy ők éppen vajon miben lehetnek jobbak vagy éppen ügyesebbek nálunk… Van különbség a kettő között. Köszönet érte!

U.I.

Ha tetszett ez a történet és esetleg érdekel még más hasonló jellegű korábbi, valamint a közeljövőben megjelenő szösszenet is, akkor légyszíves lájkold a blog facebook oldalát: http://www.facebook.com/PrehryFarkas

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prehryfarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr4014992850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Haloperidol 2019.08.05. 13:26:37

Sajnos a legtöbb magyar ember tapasztalatom szerint a náci jellegű eugenetikai megoldás mellett van a fogyatékos embertársainkkal kapcsolatban: abortálni őket, stb. El kell olvasni csak egy down kóros édesanya blogjához történt hozzászólásokat...ijesztő.

midnightcoder2 2019.08.05. 14:18:32

Tényleg az életre nevelhet az a suli. A lányod következõ lépése nyilván az lesz, hogy jól a villamos alá ugrik, vagy megiszik egy üveg vodkát, hogy õ is remek fogyatékos lehessen.

traz75 2019.08.05. 14:47:30

@midnightcoder2: Szerencsére neked a jelek szerint már nincsen szükséged további képzésre.

midnightcoder2 2019.08.05. 16:06:16

@traz75: PC túltolásból valóban nincs. Nyilván lehetnek nagyszerû emberek fogyatékosok is - ahogy persze lehetnek átlagpolgárok, sõt gazemberek is, ahogy bárki más. De ettõl fogyatékosnak lenni nyilvánvalóan szívás, és nem valami olyasmi ami irigylésre méltó.

Alick 2019.08.05. 19:48:12

@midnightcoder2: Ha jól menedzseli a fogyatékos, több sikerélménye lehet, mint egy egybites nem fogyatékosnak.
www.youtube.com/watch?v=tJnJ_fTYofQ

kvadrillio 2019.08.05. 21:51:44

a legjobb példakép ebben az orbán-kormány , amely nagyon sokat tett a fogyatéksokért. Pl. ezért is vette el a nyögdíjuk nagyrészét.....ugyehhhhh.....

flydomi 2019.08.06. 00:31:55

@Haloperidol: Ez igy igaz.Csak nezd meg ezt a narancs fajtiszta negro midnightcoder2-t.

@midnightcoder2: Tényleg az életre nevelhet az a suli. A lányod következõ lépése nyilván az lesz, hogy jól a villamos alá ugrik, vagy megiszik egy üveg vodkát, hogy õ is remek fogyatékos lehessen.

Aham.Nemhiaba nevelkedett Soros penzen a fel fideSS tiszta arja magyar faj es a NER nepseg.Azert megmagyarazni magatoknak a lehetetlen mindig sikeres. :) Mert a cikk nem arrol szol,amirol sivalkodsz es orjongesz. :D

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.06. 02:08:59

Sokkal szemléletesebb lett volna, ha a kéz nélküli ember nem a rajztudását mutatja be, hanem hogy hogyan töröl segget reggel. A láb nélküli ember szerepeltetéséért pedig innen is külön gratulálok a "day in my shoes" elnevezés kitalálójának.

Ennek az egész freak shownak mi az értelme? Főleg, ha az jön át egy gyereknek, hogy milyen jó nekik?
Mi a következő? Milyen jó az öregeknek, mert fekszenek a kórházban naphosszat? Rákosoknak mert kapnak füvet?

Az életre nevelésről meg annyit, hogy lesz olyan foglalkozás is a suliban, ahol a WASP, heteró, egészséges gyerekeket felkészítik arra, hogy mindenki más előbb kap munkát, és milyen jó dolog a pozitív diszkrimináció?

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.06. 02:16:29

@Alick: "Ha jól menedzseli a fogyatékos, több sikerélménye lehet, mint egy egybites nem fogyatékosnak."
Igen. Pl. kommentelhet baromságokat naphosszat, a többi fogyi liberális mindentudó pajtásával.

Tudod mi a jobb a paraolimpiai aranyéremnél? Lemenni a sarki boltba kenyérért a szakadó esőben.
Ez a szerencsétlen is bármit megadna, csak hogy mondjuk megvakarhassa a tökét amikor ahhoz van kedve.

midnight coder 2019.08.06. 07:25:12

@Alick: Ha jól menedzseli magát (vagy másik jól menedzselik), egy egy bites nem fogyatékosnak is nagy sikere lehet, lásd összes politikus, valóságshow szereplő, influencer. Ugyanakkor az átlag fogyatékos élete nem annyira csupa móka és kacagás, sokkal kevésbé mint egy átlagpolgáré. És azzal, hogy az iskolában elhintik, hogy fogyatékosnak lenni menõ, nem hiszem hogy túl sokat segítenek a dolgon.

midnight coder 2019.08.06. 07:30:41

@Haloperidol: Ha derék liberális vagy, és úgy gondolod hogy az abortusz nem gyilkosság, akkor miért is náci megoldás a génhibás gyereket elabortálni ? Mennyivel jobb, ha felnő egy gyerek úgy hogy az egész élete szívás lesz, plusz a családjáé is ?

2019.08.06. 09:13:14

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
"Az életre nevelésről meg annyit, hogy lesz olyan foglalkozás is a suliban, ahol a WASP, heteró, egészséges gyerekeket felkészítik arra, hogy mindenki más előbb kap munkát, és milyen jó dolog a pozitív diszkrimináció?"

Évtizedek óta nyomjátok ett a szalmabábot, ehhez képest fehér heteroszexuáli, egészséges férfiként ma is sokkal könnyebben találok munkát, mint bármely más változat. De megnyugtató lehet ezhel magyarázni a sikertelenségeteket.

2019.08.06. 09:15:23

@midnight coder:
Nem azt hintik el, hanem azt, hogy a fogyatékos is lehet értékes ember, ha odateszi magát, ez pedignemünk egészségeseknek is segítheti az akaraterőnket. Persze ha mindenben csak a negatívat, világpusztulást látod...

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.06. 10:46:38

@Zabalint: Nos, ha te olyan könnyen találsz amcsiban munkát, akkor azt jelenti, hogy bevándorló vagy, és irányodban megy a pozitív diszkrimináció.

" lehet értékes ember, ha odateszi magát, ez pedignemünk egészségeseknek is segítheti az akaraterőnket."
Talán hagyjuk ezt az akaraterő dolgot. A fogyatékkal élők nem akaraterőből csinálnak dolgokat, hanem kényszerből. Ez kb. olyan, mint ha valaki beleesik a vízbe, te meg elkezded csodálni, hogy kapálózik az életéért.

2019.08.06. 15:06:01

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
"Nos, ha te olyan könnyen találsz amcsiban munkát, akkor azt jelenti, hogy bevándorló vagy, és irányodban megy a pozitív diszkrimináció."

Nem az USA-ról beszéltem, itthon is ez a szöveg megy jó ideje.

"Talán hagyjuk ezt az akaraterő dolgot. A fogyatékkal élők nem akaraterőből csinálnak dolgokat, hanem kényszerből. Ez kb. olyan, mint ha valaki beleesik a vízbe, te meg elkezded csodálni, hogy kapálózik az életéért."

Azért van némi különbség aközött, hogy megtanul lábbal rajzolni, meg hogy megtanulja hogyan megy el szarni.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.08.07. 01:00:00

@Zabalint: Hát itthon még nem hallottam soha, senkitől, hogy a cigányt preferálnák a munkaadók, vagy hogy a buzi kollégát léptetnék elő, szóval marhára nem hiszek neked, hogy ez lenne a duma. Amerikaiaktól meg már hallottam ilyet. És az USA a téma.

Igen, tényleg van különbség. Amikor lábbal rajzol, akkor gyakorlatilag előad egy freak-show-t. Csak nem úgy mint a középkorban, hogy nézik a szörnyszülöttet és szörnyülködnek vagy nevetnek, mert az őszinte volt. Itt most a nagy felvilágosult PC világban ugyanúgy nézed a nyomorultat, ahogy szenved, csak most nem megdobálod kővel, hanem azt mondod, hogy "mennyi akaratereje van, hogy szájjal fest" meg hogy "milyen bátor" meg "igazi példakép". Aztán még meg is veszed a képet. Igaz, hogy szar kép, mitől is lenne jó, de hát ezt a bátor és akaraterős akárki festette, ez művészet.
süti beállítások módosítása