PrehryFarkas

Ötven év, két identitás, egy blogbejegyzés

2020. április 24. 03:42 - Dedi Cool

Jövő héten félszáz esztendős leszek. Kimondani is sok:

Ötven év

Sőt rémisztően hat, ha leírva látom ezt a számot, ugyanakkor közel sem érzem magam annyinak. Belül legalábbis nem. A külsővel már nem állok ilyen jól, de azért nem panaszkodhatok ezen a téren sem. Na nem kell megijedni, nem bazsalygok a tükör előtt rendszeresen, de nem leszek rosszul testem látványától sem.

Ugyan napi szinten harcolok a kilókkal, de eleddig még mindig én állok nyerésre, még akkor is, ha azok – Anikóval szoros egységfrontot alkotva – néha szó szerint súlyos csapást mérnek rám. Az elmúlt tíz év sokszor inkább állóháborúnak tűnt, de egy-egy ellencsapásból azért sikerült időnként kifejezetten megerősödve kijönnöm. Volt, hogy húsz kilót is leadtam, pár éve pedig a félmaratont is alig több mint két óra alatt futottam le, sőt idén is szeretném megint teljesíteni ezt a távot, feltéve, ha térdeim is engedik majd.

50.jpg

Szellemileg és testileg tehát nem érzek számottevő változást ehhez a fontos évszámhoz  közeledve. Az identitás területén viszont igen. Méghozzá kifejezetten nagyot. Rengeteg tényező - sokszor egymást felerősítve - befolyásolta ezt a viszonylag számottevõ átalakulást: (1) Idestova 15 éve már, hogy az Egyesült Államokban élek és (2) már 5 éve, hogy amerikai állampolgár (is) lettem. (3) Gyermekeim – szociológiai szempontból - első-generációs amerikaiaknak számítanak. (4) Én pedig a nap több mint 12 óráját – munkám révén - amerikaiakkal töltöm. Nehéz lenne mindezek mellett – vagy ellenére – tehát pusztán magyarnak megmaradni itt Amerikában. Megkockáztatom, az lenne az igazán furcsa kijelentés tőlem ilyen előzmények után, ha azt állítanám, hogy csak és kizárólag magyarnak tartom magam.

Mivel a kettős identitás és annak mozgatórugói engem mindig is érdekeltek, hat éve erről készítettem is egy több mint kétezres mintájú szociológia kutatást az amerikai magyarság körében, ahol a felmérésben résztvevőknek az alábbi négy identitás opció közül kellett választani:

  1. "Kizárólag amerikainak tartom magam", vagy
  2. "Amerikainak tartom magam, aki magyar származású", vagy 
  3. "Magyarnak tartom magam, aki Amerikában él" vagy
  4. "Kizárólag magyarnak tartom magam"

magyar-amerikai_2_eng.png

Tudom, nem egyszerű ez a választás, mert ezen kategóriák meglehetősen sarkítottak, de hát pont ez volt a lényege annak a felmérésnek. Végre létezett egy lehetőség mindenki számára, hogy végiggondolja magyar múltját, amerikai mindennapjait és - magyar vagy amerikai – céljait, majd ennek fényében eldöntse minek is tartja magát. Ez nem egy értékmérő választás volt.  Sokan annak vélték. Hibásan. Nem volt ugyanis jó, vagy rossz válasz. Mindenki átgondolta ezeket a kategóriákat és kiválasztott egyet, amivel a négy állítás közül a leginkább tudott akkor, abban a pillanatban azonosulni. (Az eredeményekről itt lehet bővebben olvasni)

Én is így tettem 2014-ben. Akkor a harmadik lehetőséget éreztem a legközelebb magamhoz. (Hozzáteszem, hogy ha ezt a kérdőívet az itt tartózkodásom első két évében kellett volna kitöltenem, akkor kizárólag magyarnak vallottam volna magam... mondjuk 2007-ben.)

Ma már egyre inkább magyar származású amerikainak érzem magam. Tudom, sokan Magyarországon megdöbbenve olvassák előző mondatomat, de ezt is megértem, mert az otthoniak többsége nem került ilyen helyzetbe. Nem, vagy csak nagyon nehezen tudják elfogadni, hogy igenis létezik ilyen identitásváltozás. Nem részletezem ennek okát itt, mert ezt már egyszer bővebben kifejtettem Oravecz Imre kiváló regényének kapcsán.

Egyébként pedig ez nem egy állapot, hanem egy folyamat, amin szerintem a legtöbb, hosszútávú céllal külföldön élő és ott már gyökereket eresztett honfitársunk előbb vagy utóbb igenis keresztül megy. Csak idő kérdése. Kinek rövidebb, kinek hosszabb lefolyású ez az átalakulás. Nálam sem alakult ki gyorsan, bár a korábban említett és sokszor több szálon kapcsolódó tényezők eredményeképpen nálam ez a folyamat az utóbbi pár évben meglehetősen felpörgött.

Nehéz visszatekinteni és meghatározni a “fordulópontot”, sőt talán nekem sem volt ilyen. Én leginkább az amerikai himnuszhoz kötött fiziológiai és érzelmi reakcióimon vettem észre ezt az identitásváltozást az elmúlt két-három évben.

Amikor csak megszólal, a magyar himnusz mindig felállva éneklem, és közben gyakran felvillan egy-egy szép magyarországi emlék vagy éppen kedvenc magyar helyszíneim egyike. A himnusz közepére aztán libabőrös is leszek és a végére volt már alkalom, hogy sírva is fakadtam. Talán ezeket nem kell ecsetelnem, mert - talán még az otthoni - olvasók többsége is hasonlóképpen reagál himnuszunkra. A kérdés inkább az, hogy

válthat-e ki hasonló reakciókat egy másik, egész pontosan egy újabb ország himnusza.

Nálam igen, és számomra ez volt az identitásváltozás - újabb - fordulópontja. Sosem gondoltam, hogy libabőrös leszek majd egy másik himnusz hallatán, de ez is eljött. Pár éve itt is felállva hallgatom az amerikai himnuszt, itt is éneklem és a végére itt is feláll a szőr a karomon.

Ma már mindkét himnuszt nagyjából hasonló érzelmekkel tudom elénekelni és én ezt igenis pozitívumként élem meg, sőt kívánom, hogy más hasonló szituációban lévő honfitársunk is hasonló folyamaton menjen keresztül vagy legalábbis ne érezze úgy, hogy ezáltal valamit vagy feladott vagy éppen valamiről lemondott.

Aki pedig nem így gondolkodik az új hazájában, azt csak arra kérem gondolja végig mit szeretne hallani majd az új hazájában felnövő - és nagy valószínűséggel - kettős identitású gyermekeitől miután azok felnőnek. Én speciel abban reménykedek, hogy ezeket a szavakat fogom majd visszahallani Emma lányomtól és Áron fiamtól tíz-húsz év múlva:

Apa, csak most értettem meg, hogy miért fakadtál néha sírva régen, amikor együtt hallgattuk a magyar himnuszt. Tegnap én is elpityeredtem rajta. Azt hiszem, én tényleg magyar is vagyok valahol legbelül. Igazad volt... már megint.

Csak ennyit, nem többet remélek magamnak (és neked is!)

U.I.

Ha tetszett ez az írás és esetleg érdekel még más hasonló jellegű korábbi, valamint a közeljövőben megjelenő szösszenet is, akkor lájkold a blog Facebook oldalát: http://www.facebook.com/PrehryFarkas

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prehryfarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr3615511246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2020.04.24. 23:04:36

az egyik az őseidről szól
a másik a vágyaidról
persze azt képzel mindenki, amit akar

Othar 2020.04.24. 23:13:47

Boldog születésnapot!

Az indexről tévedtem ide. Az ottani cím borzasztóan magyartalan. Ki lehetne esetleg javítani?

Gleccsertetű 2020.04.24. 23:27:14

Nekem tetszett amit írtál, sok sikert kint!

Josagos 2020.04.25. 00:49:45

Egy hangyányit irigyellek titeket, akikben van bármekkora nemzethez tartozás. Ez a dolog irracionális, és az irracionális dolgokat kizárólag a családommal és a barátaimmal kapcsolatosan engedem meg létezni bennem.
Eddig még a haza fogalmát sem tudta nekem elmagyarázni. Az országot értem, az jogi - racionális kategória - de a haza miafasz?

Örömhernyó 2020.04.25. 02:24:49

Az amerikai himnusz az amerikaiaknak sem akkora dolog, mint a magyaroknak a magyar himnusz. A csillagos-sávos lobogó (és az alkotmány) sokkal fontosabb szimbólum az amerikaiak számára. Igaz a himnuszuk konkrétan a lobogóról szól, de maga a dal/vers a lobogóhoz képest nem annyira jelentős jelkép.
Fordítva is igaz, a magyar zászló a himnusz mellett kisebb jelentőségű a magyarok szemében, kevesebb érzelmet mozgat meg. Szerintem.

Amerikaivá válni azért sokkal könnyebb, mint sok más nemzet tagjává válni. Hisz Amerikában mindenki jött valahonnan, ugyanakkor egyben divat is ápolni a hagyományaikat (mindenki számontartja, hogy ¼ részt ír és ¾ részt olasz származású, meg hogy van-e benne cherokee vér, tehát nem kell titkolni, hogy honnan jöttél, ettől még amerikai vagy), a nemzet politikai nemzet, ők is amerikaiként tekintenek mindenkire, aki megkapta az amerikai állampolgárságot.
Magyarrá válni kicsit nehezebb.
Japánná, kínaivá válni meg lehetetlen, itt Ázsiában eleve nem adják olyan könnyen az állampolgárságot (még Amerikában is egyszerűbb menet), ráadásul sose fogadják be igazán a külföldit.

chrisred 2020.04.25. 06:47:34

@Örömhernyó: A nemzet és a nép fogalma között nem mindig van teljes átfedés. Az USA: sok nép, egy nemzet. A magyarok: egy nép, sok országban, amelyiknek mind van nemzeti identitása. Azt az állami és területi egységet, amit Amerikában a zászló és himnusz fejez ki, a királyi Magyarországon a Szent Korona és a címer adta. A Himnusz a magyar népé, nem csak a trianoni Magyarországé - oké, hogy itt vált hivatalos himnusszá, ahogy a Haydn által írt német-római császári himnusz a későbbi német állam himnusza lett. A piros-fehér-zöld zászló a reformkor, majd a szabadságharc jelképe volt, így a polgári Magyarország szimbóluma lett, amivel szemben Magyarországon még sokaknak ellenérzése van.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.25. 07:28:01

Ma már amerikaivá lenni se lehet, az utóbbi 30-40 évben az amerikai nemzet is etnizálódott.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.25. 07:30:03

"Libabőrösnek" lenni egy másik himnusz hallatán pedig úgy is lehet, hogy az embernek semmi köze az adott néphez. ELegendő csak, ha az illető himnusz jól van megírva, megzenésítve.

enrikokaruszo 2020.04.25. 08:07:43

@Josagos: a haza, ahol otthon vagy...ahova örömök és bánatok, családi, baráti kapcsolatok kötnek...ahol édesanyád az ágyad szélén ülve mesélt, apáddal sárkányt eregettél a réten...ahol az első szerelmet megélted...ahol a dédszüleid sírja van...leülsz, sóhajtasz egyet, körülnézel...hazaértél...ha nem érzed ezt sehol, hiába mesélek neked szerintem:)

Örömhernyó 2020.04.25. 09:49:06

@enrikokaruszo: Akkor a legtöbb embernek a hazája Magyarországon van, csak épp ott élni nem jó neki, döntően más magyarok miatt. Magyarországot főleg a magyarok teszik élhetetlenné más magyarok számára.

enrikokaruszo 2020.04.25. 10:02:01

@Örömhernyó: azokra gondolhatsz, akik az okot keresik a boldogtalanságukra, de tükörbe nem néznek...lehet

Örömhernyó 2020.04.25. 11:02:33

@enrikokaruszo: Minden népnél vannak olyanok, akik elvándorolnak a szülőhelyükről, mert élhetetlennek tartják azt ilyen vagy olyan okból. De egyetlen más népnél se tapasztaltam azt, hogy a szülőföldön maradtak fröcsögve köpködnének az emigráltakra. Pedig megfordultam pár országban életem során, pénzt kerestem, éltem több helyen a világban. Egyedül a magyaroknál tapasztaltam ezt a mentalitást, hogy aki Magyarországon boldogtalan volt, az biztos saját hibájából volt boldogtalan. A román, lengyel, szlovák is elismeri, hogy a hazájánál vannak normálisabb országok és aki elköltözik, az nem nyomorult, megvetett szerencsétlen.
Az olyan népekről, mint a kínai, ír, holland, francia, kanadai már nem is beszélek, náluk teljesen normális, hogy nem a szülőföldjükön dolgoznak, élnek, alapítanak családot.

agarik 2020.04.25. 11:16:59

Hozzáteszem, Magyarországnak még himnusza sincs.

enrikokaruszo 2020.04.25. 11:20:41

@Örömhernyó:
Nos, akik lelkileg rendben vannak, nem bizonykodnak kényszeresen, hogy a többiek hülyék és kiállhatatlanok, hanem boldogan élnek az új, maguk választotta életükben

Piri és Barkas 2020.04.25. 12:06:52

@agarik: Magyarországnak van himnusza. Lemaradtál valamiről szerintem. Amúgy az írás tetszett. Valósnak gondolom a folyamatot amin átment a szerző. Én éltem 10 évet ugyanott, szóval tudom. Ma is drukkolok az amerikaiaknak a sportban. De ma már nem nem mennék vissza, max túristaként. A kárpát medence egy csoda és itt boldog vagyok, annak minden bajával és hátrányaival. De megértem, ha valakinek ez nem jön be. Mindenkinek csak egy élete van, ennyi.

agarik 2020.04.25. 14:27:20

@Piri és Barkas: Rendben P&B, mond meg, mi Magyarország TÖRVÉNYES himnusza.
Egy törvénysértő himnusz ugyebár nem himnusza az országnak.

enrikokaruszo 2020.04.25. 16:07:56

@agarik: eljött a te időd, ápolók sehol

agarik 2020.04.25. 22:42:05

@enrikokaruszo: Azt a himnuszt nem ismerem. Ki írta?

Josagos 2020.04.29. 15:55:42

@MAXVAL bircaman közíró: ha az országot a fizikai valójának látom, egy helynek, ami beszedi az adómat és valamilyen módon vissszaosztja azt utakra, iskolákra, katonaságra, levéve ennek a munkának a terhét a nyakamból, mint ahogy a közös képviselő is intézi a házban az ügyeket helyettem a pénzemért, akkor ez egy elfogadható álláspont?

Josagos 2020.04.30. 10:28:39

@MAXVAL bircaman közíró: attól függ. hogy lakóhely, vagy haza, hogy minek látom? Akkor a haza egy egyéni döntés eredménye csupán? Akár láthatom rózsaszínű láthatatlan orrszarvúnak is?

Ha teljesen egyéni a dolog, akkor hogyan lehet számonkérni, esetleg elvárni a szeretetét?

Josagos 2020.04.30. 13:27:07

@MAXVAL bircaman közíró: vannak, de azzal kapcsolatban, aki elveszi a pénzem és elkölti az egyetértésem nélkül nem tudnak pozitív érzéseim kialakulni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.30. 14:06:17

@Josagos:

Nincs a világnak olyan része,, mely ne lenne valamely állam adóztatása alatt,

Josagos 2020.04.30. 14:52:59

Ezért nem szeretem egyik országot sem. Elfogadom hogy szükségesek, fizetem az adómat, de azt ne várja senki, hogy bármilyen pozitív érzésem lesz ezzel kapcsolatosan.

Használom őket, ahogy a telenort a telefonálásra, és fizetem a számlámat, úgy magyarországot közlekedésre, a gyerek iskoláztatására az adómért cserébe, de se a magáncég se az állam esetében nincs érzelem bennem emiatt.
süti beállítások módosítása