PrehryFarkas

A magyar futó magánya

2019. április 29. 01:56 - Dedi Cool

Még mindig él bennem egy eleven emlékkép a késő gimnáziumi évekből, amikor vagy lebicikliztünk a Balatonra, vagy elvittek motorkerékpáron valahova és útközben mindig intettünk a szembejövő biciklistáknak és motorosoknak, ők meg vissza nekünk. Valahogy megfogott ennek a szubkultúrának a különös szokása, hisz valljuk be őszintén azt sem tudtuk kinek intettünk. Viszont úgy éreztük tagjai voltunk valaminek. Valaminek, aminek a gyalogosok és kocsisok nem. Leírhatatlan érzés. Semmi emberfeletti, egész egyszerűen egyedi és ezért nagyon bennem maradt.

Biciklizni és motorozni már nem szoktam, viszont futni annál inkább, Mostanában majdnem minden reggel futok 40-50 percet a helyi kisvárosban. Ezzel nem vagyok egyedül errefelé. Rengetegen futnak reggelente, napközben és estefelé is az év minden hónapjában. Nem ismerem az itteni futókat és nem vagyok futó-klub tag sem. Ennek ellenére szinte mindenki vagy int a kezével vagy köszön egymásnak futás közben, ahogy elhaladunk egymás mellett. Nem mondom, hogy az Egyesült Államokban ez mindenhol így van és nyilvánvalóan egyes, sokak által látogatott helyen (Central Park, NYC), nyilvánvalóan senki nem köszön praktikus okok miatt. Feltételezem ugyanez a helyzet otthon a Margitsziget körül futókkal is. Nem erről a szituációról beszélek és nem is azokról a nemzeti parkokról, ahol rengeteg a túrista. Én az átlag kis- vagy külváros futótársadalmáról elmélgetek itt.

Ha ezt a futószegmenset (ha szabad így fogalmaznom) megnézzük mindkét országban, akkor sajnos azt láthatjuk, hogy a magyar futók sokkal kevesebbet integetnek vagy köszönnek egymásnak mint Amerikában. Legalábbis ez volt a tapasztalatom, amikor otthon jártam és futottam reggelente az elmúlt 4-5 évben. Nem merném állítani, hogy ez mindenhol így van Magyarországon, de azt sem, hogy az én hazai futóélményemnek köze sincs a magyar futás-kultúrához.

Mindig érdekel a különbség igazi oka. Ebben a témában is. Főleg azért, mert volt az a korábban említett gimnazista élményem, amiben bebizonyosodott, hogy vannak magyar szubkultúrák, ahol a köszönés bevett szokás. És az hasonló mértékű mint Amerikában. Tehát, ha a magyar biciklisták és motorosok köszönnek egymásnak, akkor a futók miért nem?

Hiszen a futók általában vidám, nyitott, barátságos emberek a világ minden táján, otthon is. Félreértés ne essék, nem azt akarom mondani, hogy Amerikában minden futó köszönti egymást, de - hasonló környezetben - sokkal többször köszönnek az itteni futók egymásnak mint odahaza. Ahogy említettem, nincs nagy és sok mintás tapasztalatom az otthoni futással, de eddig mindig amikor hazalátogattam örültem, ha a fele futótársam egyáltalán fogadta köszönésemet. Arról nem is beszélve, hogy volt mikor direkt kivártam hogy lássam, vajon odaköszönnek-e nekem előre. Sajnálva konstatáltam, hogy senkinek sem volt kezdeményezése egy helló, vagy kézlegyintés erejéig.

Egy üdítő kivételtől eltekintve, aminek nagyon megörültem és egyben adta is az ihletet ehhez a szösszenethez. Októberben otthon voltam és futás közben találkoztam 4-5 futóval amíg elfutottam az adótoronyig. Senki nem köszönt vissza, főleg nem előre. Amikor az adótoronynál szokásos módon visszafordultam, láttam, hogy egy negyvenes vagy inkább ötvenes éveiben járó futó kanyarodott mögém valahonnan. Nem tűnt se amatőrnek, sem pedig maratonra készülő profinak. 50 méterre lemaradva futott mögöttem, nem előzött meg, talán élvezte, hogy van aki diktálja neki a tempót. A város határához érve láttam, hogy kitartóan fut mögöttem. Amikor befordultam az első utcába, egy kicsit gyalogoltam, hogy pihenjek egy kicsit mielőtt ráfordultam volna a finisre. Ahogy sétálok, egyszer csak a mögöttem futó ember elszalad mellettem, int egyet kezével és a következőket kiálltja felém: "Jó vagy, gratulálok, további jó futást!" Majd elfutott előttem. Én, a döbbenettől kicsit lefagyva, kis fáziskéséssel visszaintettem neki, és utánakiabáltam: "Neked is!"

Ez a jelenet olyan erőt adott nekem, hogy inkább abbahagytam a sétálást és elkezdtem futni utána. Gondoltam, most diktálja ő a tempót. Nem, nem azt a tempót.

A tempót a szemléletváltáshoz, hogy végre ne legyen magányos a magyar futó ...

U.I.

Ha tetszett ez az írás és esetleg érdekel még más hasonló jellegű korábbi, valamint a közeljövőben megjelenő szösszenet is, akkor lájkold a blog Facebook oldalát: http://www.facebook.com/PrehryFarkas

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prehryfarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr6914792770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a távoli rokon 2019.04.30. 09:00:48

Bringás vagyok, szezonban tizenX éve napi 50 km-t ingázom, hétvégén meg túrázgatok. Részemről van az a belemélyültségi fok - főleg túrákon, amikor szinte az erdő részévé válok, aztán ilyen teljesítmény etapokon csőlátással tolom és nem foglakozom a sporikkal, vagy ingázáskor a forgalmat figyelem és közben befelé is fókuszálok. A mozdulatsorra, az elérendő célra, a napi célokra stb... Szóval gyakran előfordul, hogy nem köszöngetek. Nincs ennek semmi más oka, csak az elmélyültség. Aztán van amikor köszöngetek, mikor-hogy:)

2019.04.30. 09:13:32

Nem igazán értek egyet azzal, hogy feltétlenül köszönni kellene. Ha erdőbe megyek, ha nem valami tömegturistás parkerdő vagy látványosság, akkor minden szembejövőnek köszönök, teljesen függetlenül attól, hogy azok túraznak, futnak vagy épp bringáznak, illetve én épp melyiket csinálom. Mert ez egy hagyomány a természetjárók körében, ami valószínűleg abból fakadhat, hogy ezzel a múltban a vándorok a békés szándékukat mutatták a szembejövőnek.

De nagyon nem szeretem, amikor valamely közös, de amúgy egyáltalán nem ritka hobbi alapján formálnak az emberek jogot arra, hogy idegen emberekkel egy közösségbe helyezzék magukat, és ennek szellemében köszönnek rám az utcán. Van ennek extrémebb formája is, mikor pl. nem is különösen ritka márkájú autók tulajdonosai próbálkoznak be ezzel. De az hogy valaki más is fut, sem feltétlenül jelent közösséget, az országban szerencsére lassan már százezrek futnak, sokféle emberek, sokféle értékrenddel, ismerősökkel, gondolkodással. Alapvetően annak köszönök, akit ismerek, illetve lásd a természetben meg mindenkinek, de egy kisváros utcái nem ez a kategória, hanem ugyanaz, mint a nagyvárosi utcák.

Ja, és leszarom, ha valaki emiatt bunkónak néz.

2019.04.30. 09:20:59

Én is bringás vagyok, bringás berkekben is előkerül az az ostoba hiszti, aminek semmi értelme. Miért kéne köszöngetnem idegeneknek? Gyalogosként, autósként se köszöngetek a random szembejövőknek. Ráadásul ha valami jó tömött bringaúton, turistahelyen tekernék, kb le se tehetném a kezem. Annak köszönök, akit ismerek, ilyen egyszerű. Hozzáteszem, ha valaki biccent, és észreveszem, visszabiccentek, de rém prosztó dolognak tartom az ilyesmin való pörgést. Ha bringázni megyek, akkor bringázni, és nem köszöngetni, haverkodni, integetni akarok. Ha valakinek van ilyen reccenése, lelke rajta, de ne akarják már rám kényszeríteni a logikátlan hülyeségüket.

Brix 2019.04.30. 09:29:55

Azèrt , mert ez Európa keleti fele, ès más a mentalitás. Az emberek riválisként tekintenek egymásra, nem pedig egy közösség boldog ès együttműködő tagjaiként...A boldogság kulcsszó, hiszen nálunk sok ember ádáz küzdelmet folytatott a lètèrt az elmúlt évtizedekben, így ilyen kiszorítósdi után már nincs kedve köszöngetni sem vadidegen embereknek. A társadalmi frusztrációk lassan oldódnak , de egyre javul a helyzet....

2019.04.30. 09:38:10

@Brix:
Először definiálni kellene a közösséget. A velem szembejövő ember pontosan ugyanannyira tartozik velem egy közösségbe, ha kerékpárral jön szembe velem, meg én is épp bringázok, mint ha én traktorral, ő meg rollerrel jönne. Meg pontosan ugyanannyira rivális, ha rivális, de egy random idegen valójában egyik sem.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2019.04.30. 10:00:47

"Hiszen a futók általában vidám, nyitott, barátságos emberek": sok futó szereti ezt így látni, láttatni, de szerintem nem így van ez, rengeteg ember fut, így rengeteg vidám nyitott van köztük, meg rengeteg zárkózott, morcos is. (Az megvan, hogy sokan pont azért futnak, hogy egyedül legyenek önmagukkal, esetleg a napi stresszt oldják fel valahogy?) Az, hogy hol köszönnek és hol nem egymásnak a futók, valószínűleg a szűkebb terület/közeg alakította ki a szokást. Budapest utcáin én sem szoktam köszöngetni vadidegen futóknak, a hegyekben viszont ráköszönök majdhogynem mindenkire, mert azt vettem észre amikor elkezdtem terepen is futni, hogy ott az a szokás. Valószínűleg ez a szokás nem alakult ott ki ahol te futottál itthon Magyarországon, ahol meg eddig Amerikában futottál, ott igen. Még te is írtad, hogy ez ott sem mindenhol elterjedt, de mégis próbálsz valamit általánosítani, ráhúzni mindenre, aminek nem igazán van értelme.

énisfélek 2019.04.30. 10:19:00

Aki sportolás közben is közösségi élményre vágyik, az válasszon csapatsportot, pl focizzon.
A futás sokak számára koncentrációvaól vagy kellemes ellazult szellemi állapottal jár együtt, ha egy ilyen emberre ráköszönsz, akkor kirángatod ebből a szellemi állapotból , tehát bunkó voltál.
Aki elvárja, hogy futás közben köszöngesen neki, az egy hülye.

Macropus Rufus 2019.04.30. 10:43:40

miért is baj ez? Meg egyáltalán miért kell minket másokhoz hasonlítani? Mi ilyenek vagyunk.

Egyallampolgar 2019.04.30. 11:09:42

Azért nem köszönnek neked vissza mert úgy érzik nincs közöd hozzájuk. Én mindig visszaköszönök és akin látom, hogy komolyabb futó, vagy bringás azoknak előre is köszönök, szinte mindig viszonozzák, vagy előre köszönnek. Van hogy futóként előre köszön nekem egy bringás. Mert úgy érzi van közünk egymáshoz. Rendszeresen sokat keményen edzünk. Aki hobbistaként néha kocog kicsit annak tényleg nincs köze a komolyabb maratonistákhoz. És ezzel semmi baj. Nem kell mindenkinek 3 órán belül maratont futni. Aki csak hetente kétszer lötyög kicsit az más életet él mint te. Ezért nem köszön. Szerintem. Én nem is köszönök az ilyenekre, tisztelem őket, örülök hogy van egészségtudatuk és mozognak, de nem várható el tőlük hogy értsék a fanatikusabbakat. Nem lesz senki jobb ember a sporttól. De aki sokat sportol azoknak kialakul egy sajátos közössége felismerik egymást, köszönnek egymásnak. Ennyi.

2019.04.30. 11:14:10

@Egyallampolgar:
Ennek semmi köze ahhoz, hogy ki mennyire komolyan űzi a sportot. A totál kezdők között és a 3 óra alatti maratonisták között is egyaránt vannak olyanok, akik közösséget vélnek felfedezni azokkal, akik szintén ezt a hobbit űzik meg olyanok, akik leszarják ezt.

2019.04.30. 11:16:55

Az amerikaiak majmolás a Soros terv része.
Van olyan ország, ahol nem intenek egymásnak, hanem egymásra mosolyognak. Na az sokkal többet ér.

nnnnnnnn 2019.04.30. 12:04:21

úgy olvastam miért nem köszönnek a magyar ufók?
mondom miva'?

szamaritánus 2019.04.30. 12:21:00

Szia!
Érdekes, hogy ezzel a kérdéssel olya mélységig foglalkozol, hogy posztot írsz róla, dehát nem vagyunk egyformák :)
Lássuk az én szokásaimat, hátha segít valamit:
- Erdőben vagy bármilyen trail futáson minden szembejövőnek köszönök, hiszen olyan sok futóval nem találkozok, hogy ne lennék rá képes, és legtöbbször a tempó sem olyan magas, hogy alkalmatlan legyek köszönni. Sőt, még a túrázóknak, nordic walkingos embereknek is köszönök.
- Ha tempót futok, akkor sokszor nem igazán van kedvem plusz energiát fektetni abba is, hogy integessek meg köszöngessek. Oxigénhiányos állapotban célszerű inkább a teljesítményt szem előtt tartani a szociális szokások helyett :)
- Ha néha kimerészkedek egy-egy népszerűbb futóhelyre (ezeket kerülöm, nem szeretem kerülgetni a nálam lassabbakat), akkor meg azért nem köszönök mindenkinek, mert lehetetlen. Túl sokan vannak :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2019.04.30. 12:58:34

Én intek, vagy bólintok, biccentek. Lehet, hogy nem is látszik, nem is egyértelmű, de aki keresi a gesztust (pl. hogy posztot írhasson arról, hogy itt bezzeg nem köszönnek... :) ) az meglátja.

Ja, és ha sötétben futok, fejlámpával, akkor lenézek jobbra az út/járda/ösvény szélére, hogy ne vakítsam el még véletlen sem.

A kedvenc köszönőm azonban egy téli futás alatt volt sötétben, bent a faluban. Én rovom a kilométereket, a hideg ellen sok réteg futópólóban (meg aláöltözet, meg rashguard, meg láthatósági mellény, az is fogja a szelet), fejemen sapka, azon lámpa, arcomon dechatlonos porhómaszk (szerintem télen nagyon jó, fogja a szelet, előmelegített levegőt szívsz be, igaz, beizzadsz alatta, meg náthásan is elég disznó dolog), szóval - ő meg a hideg ellen másfél palack vörösborral a gyomrában, borízű hangon

"Szevasz, nyomjad, te fogsz győzni!"

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.30. 13:10:16

Idétlen, nyugati, liberális szokás. Belepofáznak más dolgába, csordaszellemet kényszerítve.

2019.04.30. 13:21:11

@Egyallampolgar: na, te pont az a majom vagy, aki sznobériát csinál a futásból, ami végülis totálisan nevetséges, mert a futás az csak futás, azért nem valami úttörő sejtbiológiai kutatásról van szó, hogy valami elitklubban érezd magad. Az meg, hogy szemre döntöd el, ki a komoly bringás, szintén csúnya fail, oltári sok ugyanis az olyan (szintén sznob) majom, aki megveszi a millás gépet meg a replika csapatmezt, aztán kiteker fagyizni a Margitszigetre.

Ödönke314 2019.04.30. 13:32:38

Ha hétköznap, munka után nekiindulok futni, az a sportoláson kívül egyfajta kikapcsolódás, meditáció is. Abban az 1-1,5 órában amíg futok, addig zenét hallgatok, és csak magammal foglalkozok, a környezetemet meg csak annyira figyelem, hogy ne menjek neki senkinek. Nem barátkozni megyek, nem közösségi élményért, hanem kizárólag magamért, ezért nem integetek és köszönök ismeretlen embereknek. Ráadásul, sokszor még az ismerősöket sem veszem észre, vagy azt ha mások rámköszönnek. Ezt sokan szimplán bunkóságnak címkézik. Ha hétvégén eljutok terepre futni egyet, vagy csak szimplán túrázni, ott köszönök a többi futónak/kirándulónak. Részben a helyszín valamiért ezt "megköveteli", részben, mert olyankor teljesen más mentalitással futok.

2019.04.30. 13:37:43

@Eugene Horse:
Futás dettó. Baromi sokan futnak drága, márkás futócuccban csak alkalomszerűen, míg komoly futókat is látni noname melegítőben.

Egy ismerősöm mondta, egykor az tűnt ki a Margit-szigeten, aki márkás futócuccokban tolta, mert majdnem mindenki szedett-vedett cuccokban futott, míg ma az utóbbi a ritkaság.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.04.30. 14:31:17

Amerikában meg köszönés nélkül teszik le a telefont, a mozdonyvezető fékezés helyett dudál, a kamionos pedig nem áll meg, hogy megnézze, sikerült-e kiugrania alóla a hősnek.

És mi a szokás Kanadában, Belgiumban, Máltán, Brazíliában, Indonéziában, Szudánban?

Egyébként miért kellene mindenkinek köszöngetni? Rengeteg ember fut, ettől még nem lesznek közösség. És az ember örül, ha még kap levegőt, még köszöngessen is?

Egyallampolgar 2019.04.30. 14:51:42

@Eugene Horse:
Beszólás helyett előbb olvasni kellett volna.
"na, te pont az a majom vagy"
Én is tudnálak sértegetni. Nem egy nagy teljesítmény az ilyesmi névtelenül egy kommentfalon.
"mert a futás az csak futás"
Gratulálok. Ugyanezt írtam.
""Aki hobbistaként néha kocog kicsit annak tényleg nincs köze a komolyabb maratonistákhoz. És ezzel semmi baj. Nem kell mindenkinek 3 órán belül maratont futni.""

""Nem lesz senki jobb ember a sporttól.""

2019.04.30. 15:07:12

@Egyallampolgar:
De ezzel továbbra is azt próbálod beállítani, hogy:
1. Vannak a komolytalan futók. Ők nem köszönnek, mert nem veszik komolyan a sportot, csak némi test karbantartás.
2. Vannak, akik komolyan veszik, róluk ez messziről látszik, és köszönnek egymásnak.

Holott egyáltalán nem azon múlik a jópofiskodás, de még a felszerelés sem, hogy ki mennyire gondolja komolyan a futást. Nem, ez azon múlik hogy ki mennyire gondolja közösségnek a futók összességét. Teljesen más dimenzió a kettő.

kiscsilla 2019.04.30. 16:44:07

Ebben az országban mindenki csak fikázni tud.

Értem miről ír a posztoló. Ugyanezen okokból kifolyólag köszönnek falun az idegenekre az ott élők.
Köszönnek egymásnak a túrázók, a bicajosok, és igen, a ritka, de ugyanazt a márkájú kocsit vezetők is.

Vagy másképp megközelítve (és a fenti hozzászólások mentén indulva): nem köszön a szomszéd gyerek, mert buta, mint a tök, nem köszön a boltban az eladó, mert buta, mint a tök, nem köszön az egyik gyerek a másiknak az iskola előtt, mert buta, mint a tök ...és még sorolhatná..
Mind olyan nevelésben részesült, mint az itt kommentelők :) Semmilyenben.
Csak felnőttek, enni kaptak, de semmi mást.

kiscsilla 2019.04.30. 16:45:47

@kiscsilla: enni kaptak, de semmilyen nevelést nem....(mielőtt még szövegértési gondjaik lennének) :D

Róka Róka 2019.04.30. 16:48:43

Bringázok napi szinten 30km-t, miért is kellene köszönni annak, akit nem ismerek?
Néha látom, hogy vmelyik bringás köszönt, olyankor udvarisságból visszköszöntem, vagy jeleztem kézzel, vagy bólingatással.
És nem haragszok senkire, aki nem köszön :)

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.04.30. 17:05:45

Egyrészt köszönnek. Tegnap 4 velem szembe futóból 3 intett. Másrészt miért kéne? Köszönünk mindenkinek a vonaton a buszon? Intesz a szembejövő autósoknak? Nem, mert őket sem ismered, ahogy nem ismersz minden szembe jövő futót, bringást, motorost sem. Akit ismerek annak köszönök/intek...persze azoknak is intettem tegnap, akik intettek. De én nem éreztem késztetést, hogy intsek, ha ők nem tennék és nem is esett volna rosszul, hanem teszik.

2019.04.30. 17:08:17

@kiscsilla:
Pontosan erre gondoltam én is, csak más szemszögből. Nagyon sok ember bunkósagnak, neveletlenségnek tekinti, ha a másik ember nem az ő kultúrális normáit követi. De tudod mit, leszarom. Szerintem meg az a bunkó, aki háborog, ha egy vadidegen nem akar neki köszönni.

open access 2019.04.30. 18:10:38

Szevasztok!
Csak gondoltam köszönök, mert én is szoktam kommentet írni.

2019.04.30. 19:56:07

@kiscsilla: +1, +1, +1

Posztolo, ne utazz olyan helyre, ahol az altalad es a kiscsilla altal emlitett egyedek elnek.

ételizésítő 2019.04.30. 23:56:09

Engem is kínoz egy legalább hasonlóan súlyos kérdés:
Vajon a sok fasz blogger, köztük te is, mi az anyjáért nem tanul meg írni?

ételizésítő 2019.04.30. 23:57:41

@TűzRóka:
Az megvan, hogy a firefox magyarul nem tűzróka, ahogy a sok hülye gondolja a nevet tükörfordítva, hanem vörös panda vagy még magyarosabb nevén macskamedve?

2019.05.01. 07:19:20

@ételizésítő:
Részigazság, amit írsz. A fejlesztőket megkérdezték, a név valóban a "red panda"-ból jön eredetileg, viszont a logón róka van.

Róka Róka 2019.05.01. 08:15:23

@ételizésítő: tisztában vagyok a használt névvel.
(képzeld el, minden egyes hozzászólásom után mindig volt egy ilyen ember, aki hasonlóan írt a névről, mint te :)

2019.05.02. 08:50:58

@Egyallampolgar: a névtelenséget az hozza fel, aki nem hasonlóan tolja. Vagy a személyidbe is "Egyallampolgar" van írva esetleg?

Egyallampolgar 2019.05.02. 09:04:41

@Eugene Horse:
" a névtelenséget az hozza fel, aki nem hasonlóan tolja. Vagy a személyidbe is "Egyallampolgar" van írva esetleg?"
Ez a szándékos félre értés? Vagy a direkt mellébeszélés?

"""Beszólás helyett előbb olvasni kellett volna.
"na, te pont az a majom vagy"
Én is tudnálak sértegetni. Nem egy nagy teljesítmény az ilyesmi névtelenül egy kommentfalon.
"mert a futás az csak futás""""

Persze az is lehet, hogy megint nem sikerült elolvasni amit írtam. Én arra utaltam, hogy ön engem gányol, minősít, dehonesztál, közben állításom lényege pont az amit ön is állít.
De félek, hogy egy olvasni alig tudó kötekedővel van dolgom. Ha mégsem és félre értésről van szó, javaslom a jövőben legyen kicsit türelmesebb.

2019.05.02. 10:39:31

@Egyallampolgar:
Nem, nem érted, hogy teljesen másról beszéltek. Te összekötöd a "hű de nagy közösség vagyunk" életérzést a sport űzésének komolyságával. Pontosan emiatt vagy sznob, mert külsőségek alapján ítéled mások sportolásának a komolyságát.

2019.05.02. 14:16:56

@Egyallampolgar: ez a modoroskodó magázódás az első, amit el kéne felejteni a neten. Te hoztad elő a névtelenséget, nem én. Ami mellesleg semennyire nem tartozik a témához, hogy utaljak a direkt mellébeszélésre. És te nem érted azt, amit én írok, Zabalint például láthatóan érti.
süti beállítások módosítása