PrehryFarkas

Palm Springsben Sinatra fodrászával és Titó szakácsával

2020. január 09. 06:06 - Dedi Cool

Akármerre járok Amerikában, mindig nézem, kutatom a helyi magyar kötődést, múltat és jelent. Így történt ez a tavaly a karácsonyi szünetben is, amikor az ünnepekre érkezett nagyszülőket egy pár napos Palm Springs-i kiruccanásra vittük, de arra tényleg nem számítottam, hogy ilyen „hungarikumokat” találok.

Állandóan rákeresek magyar éttermekre minden városban a Yelp–en és szinte mindig csalódnom kell, mert sosincs egy találat sem. Vagy ha van is, akkor inkább "Eastern European", nem igazi magyar. Palm Springsben azonban a Hungarian szó működött. Amint a keresőre rányomtam, a Hungarian restaurant keresőszavak után, meglepetésemre az első találat a Hungarian (és Mediterranean) jelzővel jött fel. Na erre tényleg nem számítottam.

 chef_george_restaurant_yelp_1.bmp

Az étterem neve Chef George’s. Rákattintottam a linkre, mert nem hittem el, hogy valóban magyar ételeket szolgálnak fel. És láss csodát, a menün a következőket olvasom:

HUNGARIAN BEEF GOULASH

Homemade. Served with fresh mashed potatoes and vegetables.

CHICKEN PAPRIKASH

Strips of tender fresh chicken and mushrooms cooked with paprika, white wine, onions and spices. Served on a bed of linguini.

HUNGARIAN STUFFED CABBAGE

HOMEMADE HUNGARIAN APPLE STRUDDLE

Ezek valóban magyar ételek és mivel az idősebb generáció már nagyon unta az amerikai konyha "ínyencségeit", bedobtam a köztudatba a magyar étterem lehetőségét. Nagymama és nagypapa egyből ráharapott az ötletre és már fenték is fogukat a fincsi magyar hazai ízekre.

Délután 5 órára - gyakorlatilag nyitásra - értünk oda mert ebédelni már sem a nagypapának sem a nagymamának nem volt kedve a magyar vacsora ötletének megszellőztetése után. Az első kihívást az étterem megtalálása jelentette. Bár a GPS elvitt a címre, ott egy benzinkút mellett egy kis sarki strip-mallt találtunk és se híre se hamva nem volt semmilyen étteremnek. Nem volt mit tenni, felhívtam az éttermet, és egy hihetetlen kemény, valószínűleg szláv akcentussal beszélő nő szaladt ki az utcára egy kivilágítatlan kis helységből. Nem jól kezdődik, gondoltam, de legalább megtaláltuk. Nem is végződött jól, de ne szaladjunk a dolgok elébe.

2.jpg

Beléptünk az étterembe, ahol érdekes ambiansz várt ránk. Engem személy szerint inkább emlékeztetett egy Thai masszázs szalon hangulatához a maga sötét bordó tapétájával és a falakon látható női akt festményekkel valamint akt rajzokkal. Leültettek. Én speciel egy meztelen női segget ábrázoló képpel szemben kaptam helyet, úgyhogy az előétel is megvolt. Mindenesetre a szláv pincérnő roppant kedves volt. Kérdeztük tőle, hogy magyar-e a tulaj (aki egyben a séf is volt), mire ő mondta, hogy igen és nemsokára érkezik is, így lesz majd módunk beszélni vele. Addig megnéztük a menüt, de igazából mindenki tudta mit akar, főleg nagypapa és nagymama. Töltött káposztát karácsony előtt már ettünk, így azt azonnal kilőttük.

Két kérdés volt már csak, a gulyás vajon levesszerű-e mint otthon, vagy inkább pörköltszerű, mint Amerikában. A csirkepaprikásnál pedig nagypapa mindenképp knédlivel szerette volna. Ez utóbbi inkább álom volt, mert sima csőtésztával láttuk mellettünk amint a felszolgálók vitték. A kiakasztott képekről pedig az is kiderült, hogy a gulyás itt is pörkölt. Így mindenki maradt a csirkepaprikásnál, csak én rendeltem olasz csirkemájat, mert nem mertem kockáztatni. Leadtuk a rendelést és én meg elkezdtem körüljárni az éttermet. A női aktok között egy érdekes táblát találtam a tulajdonosról, amiből kiderült, hogy a volt Jugoszláviából származik és Tito szakácsa volt valamikor. Volt egy híres Newport Beach-i étterme is és egy évtizede költözött ki a sivatagba. Tito szakácsa, ami jól hangzott és valószínűleg igaz is de a guglival ezt a tényt nem tudtam igazolni. Gondoltam majd megkérdezem személyesen a tulajtól, akinek a pincérnő szerint már rég ott kellett volna lennie. Kérdésemre, a pincérnő megint csak annyit mondott, hogy pár perc és ott lesz. Azonban se a tulaj se a megrendelt kaja nem jött. A pincérnő próbálta menteni a menthetőt és felajánlott kedvezményt a görög salátájukra. Azt egyből kihozta és elkezdtük enni, mit enni, falni. A tulaj 40 perc múlva sem volt az étteremben, de a megrendelt ételeink sem. Pattanásig feszült a hangulat. A gyerekek is alig bírták már az éhezést. Úgy 50 perccel a rendelés leadása után végre megkaptuk vacsoránkat.

Ahogy az várható volt, a csirkepaprikás nem knédlivel jött, viszont az adag óriási volt. Anikó, nagymama, nagypapa azonnal nekiestek, de amilyen gyorsasággal elkezdték, olyan gyorsan le is tették evőeszközeiket. A spagetti tészta még elment volna, de a rozmaring fűszerezés kiverte náluk a biztosítékot. Mindhárman beletúrtak, kicsit ettek belőle, de az óriási adag nagy részét otthagyták az asztalon.Hozzáteszem 23 dolláros ételről van szó fejenként...

paprikas2.jpg

Egyedül én voltam csak megelégedve az olasz csirkemájammal, de én sem tudtam megenni mindet. A tulaj még mindig nem érkezett meg. Rendeltünk gyorsan még egy almás rétest, ami szintén hatalmas adag volt, de az legalább nem volt rossz. Több mint másfél óra után a tulaj továbbra sem jelent meg, és mi úgy döntöttünk, hogy nem várunk rá tovább, hanem befejezzük ezt a furcsa magyar élményt. Én még megnéztem az éttermi visszajelzéseket, hogy biztos legyek abban, hogy aznapi élményünk nem csak a véletlen műve volt. És láss csodát, azok, akik magyar ételeken nevelkedtek, hozzánk hasonló élményben volt részük. Itt van egy elég részletes vélemény az étteremről. Érdemes elolvasni angolul tudóknak.

My wife ordered chicken Florentine, which was good, if not great, and was the best of the dishes we ordered. A bit too heavy on a cheesy creamy sauce that I guess was supposed to make the item seem rich but succeeded only in smothering it. Another in our party got the stuffed cabbage, one of the items this place is supposed to known for. It was quite different from all the other stuffed cabbages I've tasted, and seemed to have thyme or sage mixed in. There was no hint of garlic, or cloves (often found in Hungarian stuffed cabbage), no discernible paprika - an essential - and no tomatoes and no sweetness. A different, and frankly less than satisfying dish. that did not get finished.

I had the goulash, which was a mistake. I got a huge portion of under-flavored stew with, once again, no discernible taste of paprika, which is what goulash is supposed to be all about. It was a odd tasting rather bland mess which I could not finish, and after waiting quite long for our dinner I was hungry. The red cabbage that came with it was just awful and bitter - and I love red cabbage.

My wife is Hungarian. Had Hungarian stuffed cabbage. It wasn't. Did not finish. I had chicken liver with sliced apple. Supposed to be sautéed but was fried and so burnt had no taste. Large portion but left most of it. Expensive. Decor was heavy red like a Wild West whorehouse. Will not return.

Na ezzel a családi magyar élmény befejeződött Palm Springsben. Egy héttel később, mikor egy üzleti út miatt visszamentem a sivatagi városba, azt hittem már nem lesz több magyar élményem. Kiderült megint tévedtem. A szokásos reggeli futásom alkalmával egyszer felnézek és egy furcsa feliratot látok a ház falán. “Jozsef's Mens Hairstyling Salon"

 jozsef.jpg

Nem Joseph, hanem Jozsef. Furcsa. Ritka, ha valakinek olyan magyar neve van, aminek éppenséggel van angol megfelelője is és mégsem használja. Főleg ha saját üzlete is van. Elhatároztam utána járok. Még aznap megpróbáltam mindent megtudni róla az internetről, de csupán ezt találtam:

Jozsef's has been serving the entire Cochella Valley since 1971. We take great pride in our Barber services and have many repeat and referral clients. Jozsef was originally trained in Paris France in men's hair styling and brings his long history of success and expertise to all of the clients he serves. so if you are looking for an expert in Men's Hair styling please call Jozsef's Men's Hair styling salon today!

Sep 14, 2013, by anonymous

The guy was amazing. I have searched and searched for a stylist that doesn't just pull out a buzzer and shave! He completely understood what I was talking about. He was trained in Paris France as a kid. Amazing cut for $20!!! Highly recommend !! I'm an actor and needed a good cut. Highly recommend..

Párizsban tanult? És semmi utalás magyar voltára? Kicsit lelombozódtam, de hittem benne, hogy legalább magyar származású ezért mielőtt hazaindultam volna, visszamentem a hajszalonba, bekopogtam, és mivel angol üdvözlésemre tipikus magyar akcentussal válaszolt bátran váltottam magyarra. Megérte.

Pósa Józsefben egy rendkívül aranyos, joviális, idősödő Szabadkáról származó fodrászmestert ismertem meg. Azonnal jól összebarátkoztunk és elmesélte, hogy fiatalon akkori menyasszonyával, 1963-ban szöktek meg – nászútra hivatkozva – az akkori Jugoszláviából, ahonnan Párizsba vitte őket a sors. Ott 7 évet töltött, majd egy amerikai ismerősén keresztül politikai menekült státuszt kapott és Kaliforniába költöztek feleségével majd egy rövid kitérő kivételével 1971 óta Palm Springsben él és dolgozik. Szemtanúja volt a város átváltozásának, ahol sokszor találkozott hollywoodi színésszel a 40 év alatt. Felesége jó kapcsolatot tartott fent a szintén magyar és Palm Springs-i lakos Jolie Gaborral, a Gábor nővérek anyjával is. Ahogy József mesélte az életét egy érdekes képre terelődött tekintetem és amint megláttam, arról már nem tudtam levenni a szemem.

image3.jpg

Már alig vártam, hogy megkérdezhessem ennek a képnek a történetét, mert valljuk be őszintén nem mindenkinek van Frank Sinatrától saját kezűleg aláírt képe ezekkel a szavakkal:

To Joseph with my very best wishes - You´re the best!

Happy Holidays!

Frank Sinatra

Dec. ´81

Kérdésemre felnézett és a maga szerénységével, mintha csak a sarki virágboltos fényképe lógott volna ott, olyan természetesen mondta, hogy 14 évig volt személyes fodrásza Frank Sinatrának. Hihetetlen. Miközben csak ámultam meg bámultam, kértem meséljen róla illetve arról, hogy miképp szerezte ezt a híres klienset. Nem hazudtolta meg magát. Megint csak nagyon szerényen, de szikrázó szemekkel mesélte, hogy Sinatrának volt egy magyar cigány prímása, akit nagyon szeretett és a prímás hozzá járt hajvágásra. Egyszer a prímás egészsége megromlott és mivel Sinatra mindenhová elkísérte, támogatta őt, így a fodrászhoz is elment vele. Ezen a prímáson keresztül ismerte meg Sinatrát, akinek akkoriban egy olasz származású személyi fodrásza volt, de miután megismerte Józsefet, Sinatra azonnal dobta az olasz fodrászát. A kapcsolat tartós maradt, minden héten járt hozzá a Palm Springs-i rezidenciájába hajat vágni neki. Többet nem árult el, csak annyit, hogy az olasz nem örült, hogy kifúrták és évtizedekkel később még találkoztak, amikor annak már nem ment annyira az üzlet. Fodrászüzletében kibérelt egy széket tőle, de az olasz kliensei inkább Józsefnél vágattak hajat így tőle is hamar lelépett.

Mivel siettem, elköszöntem, de megigértem, ha legközelebb Palm Springsben járok akkor visszajövök és akkor már a székébe is beülök, hogy tényleg kipróbáljam mit is tud Sinatra személyes fodrásza no nem mintha az én hajamból annyit ki lehetne hozni mint a művészúréból. De minden ami magyar Amerikában, azt bizony meg kell tapasztalni legalább egyszer, még akkor is, ha az egy kicsit rozmaringos is....

U.I.

Ha tetszett ez az írás és esetleg érdekel még más hasonló jellegű korábbi, valamint a közeljövőben megjelenő szösszenet is, akkor légy szíves lájkold a blog facebook oldalát: http://www.facebook.com/PrehryFarkas

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prehryfarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr8115245288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IamTwo 2020.02.02. 00:21:57

Ízlések és pofonok... az általam ismert töltött káposztákban sincs fokhagyma, szegfűszeg, paradicsom és édes íz sem. Meg is lepődnék, de erősen, ha egyszer ilyet kapnék a tányéromba... Ugyanakkor a kifogásolt(?) kakukkfű csodákra képes, egyszer ettem nyírségi töltött káposztát a Nyírségben, hát az mennyei volt - bizony egy kis kakukkfűvel :)
Nemrég akadtam a blogodra, nagyszerű olvasnivalók vannak rajta, köszönöm!
süti beállítások módosítása